Netikett
Tartalomjegyzék
- Bemutatkozás
- Egy-egynek kommunikáció
- Egy-sokaknak kommunikáció
- Információs szolgáltatások
- Válogatott bibliográfia
- Biztonsági kérdések
- A készítő címe
Az emlékeztető státusa
Ez a dokumentum az Internet közösség tájékoztatására szolgál. Ez
a dokumentum nem határoz meg semmilyen szabványt. A terjesztést nem
korlátozza semmi.
Összefoglaló
Ez a dokumentum a Hálózati Etikett (Netiquette) egy minimális
halmazát határozza meg. A különböző szervezetek szabadon
módosíthatják; saját, hasonló szabályzatuk alapjául szolgálhat.
Ezért a dokumentum pontosan meghatározott részekre van bontva, hogy
az egyes részeket könnye(bbe)n találhassák meg. Magánszemélyek,
akár felhasználók, akár adminisztrátorok szintén felhasználhatják
minimális irányelvekként. Ez a feljegyzés az IETF Felelős Hálózati
Használat csoportjának munkája.
A fordításról
Ez a dokumentum az RFC 1855 fordítása. Néhány helyen
kiegészítettem az eredeti szöveget, igyekezvén ezt annak
szellemében tenni. Mindenfajta javítást örömmel fogadok. A címem a
dokumentum végén található. Sok mondat végére kéne felkiáltójel, ez
elmaradt.
A szöveg nem feltétlenül tükrözi a véleményemet, sem bármelyik
munkaadómét. Semmilyen felelősséget nem vállalok a dokumentum
használatából vagy nem használatából eredő következményekért.
1.0 Bemutatkozás
A múltban a népesség Internet használó része az Internettel
"nőtt" fel, műszaki tudással bírt, és megértette a
protokollok és a szállítás természetét. Manapság az Internet
felhasználók közösségében egyre többen vannak olyanok, akik újak
ebben a környezetben. Ezeknek a "Newbie"-knak ismeretlen
ez a kultúra és nincs szükségük a protokollok és az átvitel műszaki
részleteire. Hogy ezek az új felhasználókat gyorsan az Internet
közösség részéve válhassanak, ez az írás a magatartási szabályok
minimális halmazát ismerteti. Ezeket aztán a különböző szervezetek
és magánszemélyek a saját céljaiknak megfelelően módosíthatják.
Mindenkinek tisztában kell lennie azzal, hogy bárki is szolgáltassa
neki az Internet elérést -- legyen az egy ISP (Internet
Szolgáltató), az egyetem, vagy a cége -- annak a szervezetnek
megvan a maga szabályzata a levelek és az állományok
tulajdonjogáról; arról, hogy mit helyes postázni és küldeni, és
hogy miképpen prezentáljuk magunkat. Feltétlenül ismerd meg ezeket,
érdeklődjél a helyi illetékes(ek)nél.
Ezt az anyagot három fő részre bontottuk: egy-egynek
kommunikáció, amibe a levelezés és a talk (beszélgetés) foglaltatik
benne; egy-sokaknak kommunikáció, amely alatt a Usenet-et és a
levelezési listákat értjük; és az információs szolgáltatások: ftp,
WWW, gopher, MUD, MOO, IRC. Végül egy válogatott bibliográfiát
találhatnak, referencia célokra.
2.0 Egy-egynek kommunikáció
(elektronikus levél, beszélgetés (talk))
Az egy-egy kommunikációt úgy definiáljuk, amiben egy ember
kommunikál egy másikkal, mintha szemtől-szembe állnának: egy
dialógus. Általában, az emberekkel való társalgás normál
illemszabályai az érvényesek, csak ez az Interneten még fontosabb,
mert hiányzik többek között a metakommunikáció és a hangszín.
2.1 Iránymutató felhasználóknak
2.1.1 Levelezéshez
- Ha nem egy Internet Szolgáltatón kerülsz kapcsolatba az
Internettel, akkor fontos ismerned a munkáltatód szabályait az
elektronikus levelek tulajdonjogáról; ezek mindenütt mások.
- Fel kell tételezned hogy az Interneten történő levelezés nem
biztonságos, kivéve ha valamilyen rejtjelező eszközt (akár
szoftvert, akár hardvert) használsz. Ne írjál semmi olyasmit egy
elektronikus levélbe, amit nem küldenél el levelezőlapon.
- Tiszteld a szerző jogait avval az anyaggal kapcsolatban, amit
másolsz. Majdnem minden országban vannak a szerzők jogait védő
törvények.
- Ha továbbküldesz (forward) vagy újrapostázol egy üzenetet,
akkor ne változtasd meg annak a szóhasználatát. Ha ez egy neked írt
személyes üzenet volt, és egy csoportnak kívánod továbbadni, akkor
kérjél először engedélyt a feladótól.
- Soha ne küldj "lánc" levelet elektronikusan, Ezek
tiltottak az Interneten. Ha mégis ilyet küldesz, az valószínűleg a
hálózati jogaid csorbításával fog járni. Ha ilyesmit kapnál akkor
értesítsd a helyi rendszeradminisztrátort.
- Egy jó ökölszabály: légy konzervatív a küldésben és légy
liberális a fogadásban. Nem szabad indulatos leveleket küldened
(ezeket "flame"-nek nevezzük) még akkor sem, ha
provokálnak. Másik oldalról viszont, ne legyél meglepve, ha ilyet
levelet kapsz, és okosan teszed, ha nem válaszolsz ezekre.
- Általában jó, ha ellenőrzöd a leveleid subject-jét mielőtt
válaszolsz egy levélre. Van úgy, hogy az, aki korábban segítséget
(vagy felvilágosítást) kért tőled, már írt egy levelet, aminek az a
lényege, hogy "Tárgytalan". Szintén célszerű meggyőződni,
hogy a levél, amire válaszolsz, az neked volt-e címezve. Lehet hogy
csak másolatot kaptál (cc:) az eredeti helyett.
- Könnyítsd meg a címzett dolgát. Sok levelezőprogram levágja a
fejlécinformációkat amelyek a válaszcímedet tartalmazzák. Hogy
biztos lehessél abban, hogy a többi ember tudja ki vagy, írjál az
üzeneted végére egy, esetleg két sort arról, hogy miképpen érhetnek
el. Ezt a file-t már jóelőre elkészítheted, és az üzeneteid végére
teheted aztán. (Néhány program ezt automatikusan megteszi.) Az
Internetes szóhasználatban ezt "sig" vagy
"signature" file-nak nevezik. A névjegykártya helyét
veszi át a sig file. (És akár többféléd is lehet, a többféle
szituációnak megfelelően.)
- Légy óvatos a címzéssel. Vannak címek, amelyek egy csoportot
jelentek, a cím mégis úgy néz ki, mintha egyetlen ember lenne. Légy
tisztában azzal, hogy kinek írsz.
- Figyelj a cc:-kre a válaszoláskor. Amikor már csak két ember
között folyik a kommunikáció, akkor ne küldd el ezeket a leveleket
másoknak.
- Általában egy Internetet használó embernek nincs ideje az
Internet ill. annak belső működésére vonatkozó kérdésekre
válaszolni. Ne küldjél kéretlen információkérő leveleket olyan
embereknek, akinek címét egy levelezési listában vagy egy RFC-ben
láthattad. (A fordító megjegyzése: erre a célra is találsz
természetesen megfelelő fórumokat.)
- Ne felejtsd el, hogy azok az emberek akikkel kommunikálsz, az
egész világon vannak szétszórva. Lehet, hogy annak a levélnek,
amire azonnali választ vársz, a címzettje éppen alszik. Add meg
neki a lehetőséget, hogy felébredjen, munkába menjen és belépjen,
mielőtt úgy döntesz, hogy a levél nem érkezett meg, vagy a címzett
nem törődik vele.
- Mielőtt hosszú, vagy személyes eszmecserét kezdeményezel,
ellenőrizd a címet. Szintén helyes gyakorlat "Long" szót
írni a hosszú üzeneteknek a subject-jébe, mert így a címzett
tudhatja, hogy időt kell szánnia az elolvasására. 100 sor felett
számít hosszúnak egy üzenet.
- Légy tisztában azzal, hogy kihez kell segítségért fordulnod.
Általában nem kell messzire menned. Keressél helyben olyan
embereket, akik szoftver- és rendszerproblémák elhárításban
segédkezhetnek. Szintén jó, ha tudod, hogy kit kell keresned, ha
valamilyen megkérdőjelezhető vagy illegális anyagot kapsz. A
legtöbb helyen a "postmaster" címre írhatsz segítségkérő
levelet, mert ezt a címet legtöbbször megfelelő tudással bíró ember
olvassa.
- Soha ne feledd, hogy a címzett is emberi lény, méghozzá olyan,
akinek kultúrája, nyelve, humora egészen más is lehet, mint a tiéd.
Dátumformátumok, mértékegységek, idiómák sem mindenütt
ugyanazok.
- Használj vegyesen kis- és nagybetűt, akárcsak a közönséges
íráskor. A CSUPA NAGYBETŰ OLYAN, MINTHA ORDÍTANÁL!
- Használj szimbólumokat hangsúlyozásra. *Erre* gondoltam.
Használj aláhúzásjeleket aláhúzásra. A kedvenc könyvem a _Háború és
béke_.
- Használj "mosolygókat" (smiley) a hangszín jelzésére,
de bánj velünk takarékosan. :-) példa ilyen "mosolygóra"
(döntsd oldalra a fejed és nézzd meg úgy.) Azonban ne feltételezd,
hogy egy "mosolygó" szerepeltetése rögtön eléri, hogy a
címzett egyetértsen veled, vagy hogy egy egyébként bántó megjegyzés
élét elvegye.
- Aludj egyet, mielőtt érzelmektől fűtött választ küldenél egy
üzenetre. Ha biztosan erős érzéseid vannak egy tárgyról, akkor
helyezd azt FLAME ON/OFF jelek közé: FLAME ON: Ez a fajta vita nem
méltó arra a sávszélességre, ami a továbbításához kell.
Teljességgel illogikus és érvekkel alá nem támasztott. A világ
többi része is egyetért velem. FLAME OFF
- Ne írjál vezérlő karaktereket vagy nem-ASCII karaktereket,
kivéve ha a programod elkódolja ezeket, vagy MIME attachment
formájában küldöd. Ha elkódolva küldesz valamit, akkor próbálj
megbizonyosodni arról, hogy a címzett vissza tudja majd kódolni
azt.
- Légy tömör anélkül, hogy túlságon lényegretörő lennél. Amikor
egy levélre válaszolsz, csak annyit idézz az eredeti anyagból, hogy
érthető legyen a válaszod és ne többet. Rendkívül rossz szokás az
egész levelet idézni a válaszban - töröld ki a felesleget.
- 65 karakter széles, kocsivissza karakterrel lezárt sorokat
írjál. (Fordító megjegyzése: e dokumentumtól eltérően 72-76
karaktert is szoktak ajánlani.)
- A levél fejlécében kell, hogy legyen egy subject sor, ami
visszatükrözi a levél tartalmát.
- Ha signature-t illesztesz a leveledbe, akkor azt fogd rövidre.
Ökölszabály: 4 sornál ne legyen hosszabb. Sok ember a kapcsolatért
percenként fizet, és minél hosszabb az üzeneted, annál többet
fizetnek.
- Ahogy egy levél (ma) nem lehet privát, úgy a levél (és a news)
is (ma még) hamisítható, megváltoztatható. A változtatásokat nem
mindig lehet felismerni (könnyen), így célszerű a józan ész alapján
ellenőrizni egy üzenet valódiságát, mielőtt elhisszük azt.
- Küldj egy rövid választ a feladónak, hogy megkaptad a levelét,
ha úgy gondolod, hogy a levél fontossága szükségessé teszi ezt.
Tedd meg ezt akkor is, ha részletesen válaszolni csak később lesz
időd.
- Az, hogy egy adott beszélgetésből ki mennyit ért meg, az erősen
függ az adott szituációtól. Egy adott e-mail környezetben megtanult
normák nem feltétlenül vonatkoznak általában az Internetet használó
emberekkel vonatkozó kommunikációra. Légy óvatos a helyi szlenggel
és a helyi rövidítésekkel.
- Egy e-mail üzenet szállítási költsége nagyjából egyenlő a
feladónál és a címzettnél (vagy szervezeteinél). Ez alapvetően
eltér a hagyományos levéltől, a telefontól, a rádiótól, és a
TV-től. Egy levél elküldése konkrétan hálózati szélességbe, diszk
helybe, és CPU időbe is kerülhet. Ez az alapvető gazdasági oka,
amiért nem illik kéretlen hirdetést küldeni e-mail-ben. (Ez
ráadásul tilos is sok helyen.)
- Ne küldj nagytömegű kéretlen információt az embereknek.
- Ha a levelezőrendszered képes automatikus továbbküldésre, akkor
vigyázz, hogy ne lépjen fel a rettegett "továbbítóhurok".
Ez úgy jöhet létre, ha sok gépen állítod be az automata
továbbítást, úgy, hogy egy neked küldött üzenet az egyik géptől a
másikig utazik, majd a következőre és így tovább egészen addig,
amig visszaérkezik az első címre a levél... (Fordító megjegyzése:
ennek elkerülésére nem mindenütt lehet automatikusan továbbküldött
levelet továbbküldeni.)
2.1.2 A talk
A talk olyan protokollok gyűjteménye, amelyek lehetővé teszik
két ember interaktív párbeszédét számítógépen keresztül.
- Használj vegyesen kis- és nagybetűt, mintha egy levelet vagy
egy e-mail-t írnál.
- Ne hagyd, hogy az irományod kifusson a képernyő széléig és ott
a terminálod törjön sort: használj egy Kocsivissza (CR) jelet a sor
lezárására. Nem tételezheted fel azt sem, hogy a te képernyőd
mérete azonos bárki máséval. Ökölszabály: max. 70 karaktert és max.
12 sort írjál.
- Hagyjál margókat, ne írjál a képernyő szélére.
- Ha befejezted a mondandódat, akkor Üssél két CR-t (egy üres
sort), jelezve, hogy a másik következik.
- Mindig írjál egy "viszontlátásra"-t vagy más
elköszönést és várd meg a másik oldal köszönését is. Különösen
fontos ez, ha egy távoli valakivel kommunikálsz. Ne felejtsd el,
hogy a kommunikációtok sebessége egyrészt a rendelkezésre álló
sávszélességtől (a cső átmérője) és a hálózat késéseitől (a fény
sebessége) is függ.
- Tisztában kell lenned azzal, hogy a talk megzavarja a másik
embert. Csak a rendeltetésének megfelelően használd. Soha ne
talk-olj idegenre!
- Sok oka lehet annak, ha nem kapsz választ. Először is, nem
biztos, hogy minden működik. Másodszor is, nem minden talk verzió
kompatibilis. Harmadrészt, a címzett letilthatja a talk-ot. Ezt
általában te is megteheted, szokás szerint érdeklődjél a helyi
rendszergazdánál a konkrét részletekről.
- Bizonyos talk verziók újracsengetik a címzettet ha magára
hagyják. Hagyd egy-kétszer csengetni, utána állítsd le (kill) a
programot.
- Ha valaki nem válaszol, akkor megpróbálkozhatsz egy másik
tty-vel. Használd a finger parancsot, hogy látsd, hogy melyikekre
van belépve. Ha a másik fél még mindig nem válaszol, ne erőltesd
tovább. (Fordító megjegyzése: néhol a finger le van tiltva, ne
lepődj meg tehát, ha nem működik. Megjegyzés kettő: Ez igen Unix
specifikus pont, viszont a Unix a legelterjedtebb Internetes
szerver operációs rendszer.).
- A beszélgetés (talk) alatt megmutatkozik a gépelési tudásod. Ha
lassan és sok hibával gépelsz (fordító megjegyezése: ne keseredj
el) akkor legtöbbször nem éri meg visszamenni kijavítani őket. A
másik ember úgyis rájön, hogy mit akarsz mondani.
- Légy nagyon óvatos, ha egyszerre több talk-od is fut! (Fordító
megjegyzése: Komoly esélyed van rá, hogy előbb-utóbb összekevered,
hogy melyik talknál kivel és miről beszélgetsz. Kérdéseidet és
válaszaidat rossz helyre küldve komikus és/vagy kínos helyzetet
teremthetsz.)
2.2 Iránymutató Adminisztrátoroknak
- Feltétlenül rögzítsd írásban a szabályokat; különösen az
illegális, hamisított és az előírásokat megsértő forgalomra
vonatkozókat.
- Időben - lehetőleg a következő munkanapig - válaszold meg a
felmerülő kérdéseket.
- Az illegális és előírásokat sértő kérdéseket sorold előre. A
"lánc" levelek azonnali intézkedést kívánnak meg.
- Magyarázd meg a szabályokat - mint például a disk quota-kat - a
felhasználóidnak. Értesd meg velük a mail-en át történő file kérés
következményeit: magas telefonszámlák, betelő lemezek, más levelek
késése stb.
- Legyen egy alias a "Postmaster" és a "Root"
címeken. Feltétlenül olvassa el valaki ezeket a leveleket! (Fordító
megjegyzése: mint többször írtuk már, ezeknek nem olvasása, hanem
megválaszolása is igen fontos!)
- Nyitottan vizsgáld meg a felhasználóidat érintő panaszokat. A
címek sajnos hamisíthatóak, a levelek megpiszkálhatóak.
3.0 Egy-sokaknak kommunikáció
(Levelezési listák, Usenet)
Amikor sok emberrel kommunikálsz egyszerre, akkor a mail-re
vonatkozó szabályok is érvényesek. Végülis nincs nagy különbség a
között, hogy egy embernek írsz egy levelet vagy sok emberrel
kommunikálsz egy cikken keresztül - legfeljebb annyi, hogy így
sokkal több embert van lehetőséged megbántani. Így aztán különösen
fontos, hogy minél többet tudjál a közönségedről.
3.1 Iránymutató Felhasználóknak
3.1.1 Általános útmutató a levelezési listákhoz és a
Usenet-hoz
- Legalább egy, de inkább két hónapig olvasd az adott levelezési
listát ill. hírcsoportot mielőtt postázol valamit. Ez hozzásegít az
adott csoport kultúrjának megismeréséhez. (Fordító megjegyzése: ez
a tanulás idő jelentősen csökkenthető a lista/csoport archívum és a
megfelelő FAQ tanulmányozásával. Ez utóbbit mindenképpen olvasd el,
mielőtt postáznál bármit is!)
- Ne hibáztasd a rendszeradminisztrátort az adott rendszer
felhasználóinak viselkedése miatt.
- Vésd jól az eszedbe, hogy amit írsz, azt széles közönség
olvashatja. Ebben éppenséggel a jelenlegi vagy a jövőbeli főnököd
is benne lehet. Vigyázz tehát arra, hogy mit írsz. Jusson eszedbe
az is, hogy a csoportokat és különösen a levelezési listákat
archiválni is szokták, olyan helyen, amihez sokan férnek hozzá. Így
a szavaidat hosszú időn át olvashatja szinte bárki.
- Fel kell tételezned, hogy minden egyes ember saját maga nevében
ír, és nincs köze a szervezetéhez, kivéve ha kifejezetten ezt
állítja.
- Tudnod kell azt is, hogy akárcsak a levél, a news is
erőforrásigényes. Ismerned kell tehát a szervezeted speciális
szabályzatát erre vonatkozólag.
- Az üzenetek és a cikkek jó, ha rövidek és célratörőek. Ne
kószálj el a témától, ne beszélj össze-vissza, és soha, de soha ne
írj olyan levelet, ami csak valaki gépelési vagy helyesírási
hibáira mutat rá. Ez utóbbi azonnal megmutatja, hogy milyen
szörnyen kezdő vagy.
- A subject sorok az adott csoport konvenciót kell kövessék.
(Fordító megjegyzése: Látni fogod, hogy sok helyen a subject sor
valamilyen osztályozó információt hordoz, és ha ez hiányzik, akkor
valószínűleg pont azokhoz az emberekhez nem jut el az írásod,
akiknek szántad.)
- Bár lehet, hogy lehetőség nyílik rá, de a hamisítás, a levelek
tartalmához vagy fejlécéhez való hozzápiszkálás általában nem
elfogadott.
- Hirdetni csak és kizárólag az arra hivatott csoportokban és
levelezési listákban szabad! Ez is egy példája annak, hogy célszerű
ismerned azt a közönséget, aki majd írásodat olvassa. A kéretlen
hirdetés - ami nem tartozik egy adott csoport/lista témakörébe -
valószínű következménye: rengeteg durva válaszlevél. (Fordító
megjegyzése: semmiképpen se nyilvánosan válaszoljál, hiszen már ez
is reklám. Hatékonyabb, ha a feladó rendszergazdáinál
panaszkodsz.)
- Ha válaszüzenetet írsz, akkor mindenképpen foglald össze vagy
idézz annyit az eredetiből, hogy érthető legyen a válaszod.
Különösen a Usenet esetében lényeges ez, mivel ott olyan az
üzenetek elosztása, hogy előfordulhat, hogy valaki a válaszodat
olvassa előbb, mint az eredetit. Így tehát jó, ha képbe helyezed
olvasóidat - viszont ne idézd az egészet!
- Újra hangsúlyozzuk, hogy igen célszerű, ha van egy signature
file-od, amit az üzeneteidhez csatolhatsz. Csak és kizárólag így
tudod biztosítani azt, hogy bármilyen program is nyirbálja meg a
fejlécinformációkat, az olvasóid még mindig rád találhassanak.
- Légy óvatos, amikor egy üzenetre vagy cikkre válaszolsz.
Gyakran a válasz a lista vagy a csoport címére megy a feladó
helyett. Tévedésből személyes üzenetet küldhetsz egy helyett sok
embernek, amivel csak mindenkit zavarba hozol. A legjobb az, ha
válaszadásnál begépeled a címet az automata "reply"
helyett. (Fordító megjegyzése: Kellő óvatossággal ez utóbbitól el
lehet térni.)
- (Fordító megjegyzése: Ezt a pontot jelentősen lerövidítettem. A
lényeg az, hogy ne küldjünk automata (vacation, non-delivery stb.)
üzeneteket levelezési listákra)
- Ha véletlenül személyes üzenetet küldtél egy listára vagy
csoportba, akkor küldj egy bocsánatkérő üzenetet az eredeti
címzettnek és a listának ill. csoportnak is.
- Ha valakivel nem értesz egyet, akkor célszerűbb személyes
üzenetekben rendezni a dolgot, mint vitát folytatni egy listán. Ha
olyasmin vitáztok, ami érdekelheti a lista olvasóit, akkor érdemes
a vitátok eredményét összefoglalni és elküldeni a listára.
- Ne keveredj flame war-ba! Ne írjál heves leveleket és ne
válaszoljál ilyenekre.
- Ne küldjél olyan válaszokat, amelyek csak gratulálnak egy másik
válaszhoz. (Fordító megyjezése: Ezt személyes levélben teheted meg,
ha úgy érzed, tényleg fontos)
- Légy óvatos a fixpontos betűkkel és a rajzokkal. Ezeket egy
másik rendszer - vagy akár ugyanazon rendszer egy másik programja -
másképpen jelenítheti meg, mint a te szoftvered.
- Vannak olyan hírcsoportok és levelezési listák, melyek témája
igen széles érdeklődési kört fed le. Ez gyakran olyan olvasókat
jelenthet, akik életstílusban, vallásban, és kultúrában is
jelentősen eltérhetnek. Ne küldjél olyan üzeneteket egy
listára/csoportba - ha annak nézőpontja valamiért nem egyezik a
tiéddel - ami csak annyit közöl, hogy az ő álláspontjukat bántónak
érzed. Szexuális vagy faji zaklatásnak jogi következménye is lehet.
Az általad megkérdőjelezhetőnek érzett üzenetek kiszűrésére
(filter) vannak programok.
3.1.2 Iránymutató levelezési listákhoz
A létező levelezési listákról és a hozzájuk való csatlakozásról
sokféleképpen találhatsz információkat a Net-en. Természetesen ezen
információ mellett szükséged lesz a helyiekre is; milyen szabályok
vonatkoznak a levelezési listákhoz való csatlakozásra és a
postázásra. Általában jobb, ha először a szűkebb környezetben
kutatsz információ után és csak utána kezdesz az Interneten
kutatni. Mindenesetre a news.answers
hírcsoportban
rendszeresen megjelenik egy lista a levelezési listákról és a
csatlakozásról. Bármilyen témában keresel levelezési listát, ez egy
felbecsülhetetlen értékű anyag. A válogatott bibliográfiánkban a
[9,13,15]-ös anyagokból is tájékozódhatsz.
- A fel- és leiratkozó (subscribe - unsubscribe) üzeneteket a
megfelelő címre küldjed. Néhány szoftver ugyan megkísérli kiszűrni
a listára küldött ilyen típusú üzeneteket, de ezek sem
mindenhatóak. A te felelősséged megtanulni a levelezési listák
működését és a megfelelő levelet a megfelelő címre küldeni. Nagyon
sok lista működtet egy "-request" alias-t a fel-le
iratkozó üzeneteknek, de nem mindegyik. (Fordító megjegyzése: ezt a
mondatot csak akkor fogod megérteni, ha már elkezdted megtanulni a
fent emlegetett működést) Mindig légy tisztában annak a listának a
szabályaival, amire előfizetsz.
- Mentsd el a feliratkozásra kapott választ. Ez legtöbbször
tartalmazza a leiratkozáshoz szükséges információkat.
- Általában nem lehet visszavonni egy elküldött levelet. A
rendszergazdád sem képes erre. Ez azt jelenti, hogy csak akkor
szabad elküldened az üzenetedet, ha már bizonyos vagy benne, hogy
azt szeretnéd, hogy megjelenjen.
- Igen sok levelező program rendelkezik reply funkcióval. Ez
kényelmes magánlevelezéskor, de igen bosszantó lehet levelezési
listáknál. Amikor listán jött üzenetre válaszolsz, akkor vizsgáld
meg a Reply-To: mezőt. Az gyakorta a lista címe, azaz a válaszod a
lista összes tagjának megy.
- Felesleges, és ezért helytelen nagy file-okat küldeni egy
listára, ha egy Uniform Resource Locator (URL) vagy egy ftp-zhető
verzió címe is elég. Ha sok kis részletben szeretnéd elküldeni,
akkor az adott lista erre vonatkozó szabályait kell követned. Ha
ezeket nem ismered, akkor kérdezd meg!
- Fontold meg a leiratkozást vagy a "nomail" opció
bekapcsolását (ahol lehet) ha hosszabb ideig nem tudod megnézni a
leveleidet. (Fordító megjegyzése: A leglanyhább lista is robbanhat
hirtelen, tehát ezt minden egyes listával meg kell tegyed hosszabb
távollét előtt!)
- Ha egy üzenetet netán több listára küldenél, különösen akkor,
ha azok közel azonos témájúak, akkor kérj elnézést a cross-posting
miatt.
- Ha felteszel egy kérdést, akkor a válaszokból készíts egy
összegzést és azt küldd el a listára. Ez semmi esetre se az összes
válasz egyszerű egymásutánja legyen, hanem egy gondos összegzés.
(Fordító megjegyzése: Felmerülhet a kérdés, hogy mégis miért tedd
ezt meg. A válasz az Internet alapfilozófiája maga: segíts másokon,
és rajtad is segítenek. Ha valakik megválaszolták egy kérdésedet,
akkor megtehetsz annyit viszonzásképp, hogy az így megszerzett
tudást megosztod másokkal)
- Vannak privát levelezési listák. Ha nem hívtak meg, akkor ne
küldj ide üzeneteket. Az ilyen listák üzeneteit ne add tovább egy
szélesebb közönségnek.
- Ha vitába keveredsz, akkor a megbeszélést az adott témáról
illik folytatni, nem pedig az adott személyekről.
3.1.3 Iránymutató a Usenet-hoz
A Usenet egy világméretű elosztott rendszer, ami a
legkülönfélébb témákban való kommunikációra ad lehetőséget. A
rendszer hierarchikus, a legfelsőbb szinten a következő témák
vannak: sci - tudományos; comp - számítógépes; news - magáról a
Usenetról; rec - szórakozás, hobbi; soc - szociális; talk - bő lére
eresztett, soha véget nem érő beszélgetések (pl. politika); biz -
üzleti; alt - bármi egyéb. Az alt főcsoportba tartozó csoportok
olyan értelemben is alternatívok, hogy a létrehozásuk nem megy
keresztül ugyanazon a lépéseken, mint a többi főcsoportbeliek.
Vannak még helyi főcsoportok, széles körben terjesztett egyebek,
mint a bionet, és a saját szervezetednek is lehetnek saját, belső
csoportjai. Nemrégiben egy "humanities" főcsoport is
létrejött, és várhatóak továbbiak is. A bibliográfiánk
[2,8,22,23]-as anyagait érdemes a témában elolvasni.
- A Usenet szójárásában a "Posting" (postázás) egy új
vagy válasz cikk postázását jelenti egy csoportba. A
"Cross-posting" kifejezést arra használják, ha valaki egy
cikket több csoportba küldött el. Ha ezt vagy a Followup-To: mezőt
is használjuk, akkor ezt feltétlenül említsük meg a cikkünkben. Az
olvasók általában azt feltételezik, hogy egy üzenet egy csoportba
lett postázva, és a "follow-up" ebbe a csoportba kerül. A
fejléc említett mezője megváltoztathatja ezt. (A fordító
megjegyzése: A "follow-up" a válaszcikk neve, a
válaszként írt magánlevelet "Reply" néven emlegetik. A
Followup-To: azt a csoportot adja meg, ahová a válaszcikkek
kerülnek.)
- Mielőtt elküldenél egy témában egy cikket, olvasd el abban a
témában írott cikkeket. (Ezt thread-nek nevezzük) Ne küldjél
"Egyetértek" vagy hasonló üzeneteket, amelyek tartalma
pusztán arra korlátozódik, hogy egyetértesz valamely korábbi
cikkel. Egy follow-up cikknek mindig hosszabbnak kell lennie az
előző levelekből vett idézeteknél. (Fordító megjegyzése: Apró
pontosítás: Egy cikk és rá adott válaszcikkek összességét nevezünk
thread-nek.)
- Levélben (reply) írd meg válaszod, ha csak egy embernek szánod
azt. Légy a tudatában annak, hogy a News-t a világon mindenütt
olvashatják, és a legtöbb embert NEM érdekel egy privát válasz.
Ugyanakkor ne habozzál postázni, ha olyasmi mondandód van, ami az
Internet széles olvasóközönségét érdekelheti. (Fordító megjegyzése:
tipikus, és nagyon bosszantó viselkedés pl. egy bolhapiac
csoportban nyilvánosan válaszolni a hirdetésekre.)
- Ellenőrizd le a fejléc Distribution: mezőjét, de ne bízz benne.
A News meglehetősen bonyolult szállítása módja miatt a
Distribution: mező megbízhatatlan. Ha olyasvalamit írsz, ami csak
kisszámú embert érdekelhet, akkor használj egy megfelelő
Distribution: mezőt; ezzel megkísérled az elosztást ezekre az
emberekre korlátozni. (Fordító megjegyzése: Például állítsd be
"hun"-ra ezt a mezőt, ha csak magyarokat érdeklő cikket
postázol.)
- Ha úgy érzed, hogy egy cikk több hírcsoportba való, akkor
mindenképpen CROSSPOST-tal küldd el a cikkedet ahelyett, hogy
különálló üzenetekben küldenéd el. Biztos lehetsz abban, hogy
általában csak 5-6 csoportnak lesz eléggé hasonló témája. (Fordító
megjegyzése: Ez a pont ritkán alkalmazandó!! RENDKÍVÜL nyomós
okodnak kell lennie ahhoz, hogy akár két csoportba is
postázzál!!)
- Kísérelj meg először a hagyományos ismeretforrásokból
(Kézikönyvek, újságok, help file-ok) meríteni, mielőtt egy kérdést
postáznál. Ha ezekben megtalálható kérdést teszel fel, akkor
mogorva RTFM (Read the fine manual - noha az f betű egy sokkal
durvább szót jelölt eredetileg) üzeneteket kapsz csak
viszonzásképpen. (Fordító megjegyzése: Ez is csak a józan ész
határáig érvényes. Tényleg olvasd el a kézikönyvet, de ne áldozz
éveket valaminek a kutatására - végülis az Internet egyik haszna,
hogy olyanok, akik ezt megtették, megosztják veled tudásodat.)
- Bár van néhány hírcsoport, amik kifejezetten hirdetésre vannak
kitalálva, a témától eltérő (off-topic) hirdetések egészen
egyszerűen bűnözésnek számítanak a legtöbb csoportban. Ha egy
hirdetést minden egyes hírcsoportba elküldesz, akkor szinte
biztosan búcsút mondhatsz a hálózati elérésednek.
- Ha felfedezel egy hibát a cikkedben, akkor kíséreld meg minél
hamarabb törölni (cancel) azt. (Fordító megjegyzése: A törlés is
csak egy üzenet, mint minden más. Nem bízhatsz igazán abban, hogy
senki sem fogja a cikkedet olvasni. Célszerű egy második, helyes
cikket is küldeni, amelyben elnézést is kérsz az előző hibájáért. A
józan észt itt is célszerű bevetni: a hiba alatt nem nyelvtani,
gépelési stb. - vagyis apró, lényegtelen - hibát, hanem a lényeget
érintő hibára gondolunk.)
- MEG SE próbáld más cikkét törölni (cancel). Lépj kapcsolatba
rendszergazdáddal, ha nem tudod, hogy hogyan kell saját cikkedet
törölni vagy ha valamilyen más postázás (pl. lánc levél) törlést
kíván.
- Ha postáztál valamit, és nem látod viszont azonnal, akkor ne
hidd rögtön azt, hogy valami nem működött és ne postázd azonnal
újra.
- Néhány csoport megengedi (néhány pedig ezért van), hogy olyan
cikkek is felkerüljenek, amik erősen megkérdőjelezhetőek.
Ugyanakkor semmilyen garancia nincs arra, hogy a csoport többi
olvasója is ugyanúgy elfogadja az anyagot, mint te. Használd a
Rot13 szoftvert, ami 13 karakterrel eltol minden egyes karaktert,
hogy ne bántsál meg senkit. (Fordító megjegyzése: Ez sok szoftverbe
be van építve)
- Ha olyan üzenetet írsz egy könyveket vagy filmeket tárgyaló
csoportba, ami lényeges titkot tár fel, akkor célszerű
"Spoiler" szót tenni a Subject: sorba. Üthetsz egy pár
Enter-t a cikk elejére, hogy eltüntesd szem elöl a cikket, vagy
használhatod az előbb említett Rot13 módszert. (Fordító
megjegyzése: A számítógépes játékok is ez a kategória. Esetleg
tarthatunk attól, hogy nem mindenki tudja a Rot13-at dekódolni, és
az üres sorok mellett döntünk. Ilyenkor érdemes nemcsak a Subject
sorba beírni, hogy Spoiler, hanem a cikk első sorába is beírni ezt,
hogy aki ránéz a cikkre az ne csak üres sorokat lásson)
- Ugyan a cikkek illetéktelen megpiszkálása, megváltoztatása a
szabályokkal ellentétes, mégis megtörténik. Ez ellen megfelelő
szoftverrel - mint például a PGP - védekezhetünk.
- Az anonim postázás bizonyos csoportokban elfogadott, másokban
nem. Ha egy cikk nem felel meg a szabályoknak, ha rajta van a
nevünk, akkor sem fog, ha nincs rajta. (Fordító megjegyzése: Azaz
az anonimitást legtöbbször olyankor használjuk, ha elfogadható, de
személyünkre valamiért hátrányos cikket szeretnénk
közzétenni.)
- Ha moderált csoportba postázol, akkor számolnod kell egy kis
késedelemmel. A moderátor meg is változtathatja a Subject sorodat,
hogy valamelyik thread-be illeszkedjen.
- Ne keveredj flame war-ba! Ne írjál heves leveleket és ne
válaszoljál ilyenekre.
3.2 Iránymutató Adminisztrátoroknak
3.2.1 Általános témák
- Legyenek tiszták a feliratkozás szabályai a levelezési listákra
és a Usenet csoportokra.
- Legyenek tiszták a postázás szabályai - a disclaimer-ek
.sig-beli szerepeltetését is beleértve - a levelezési listákba és a
Usenet csoportokba.
- Legyenek tiszták és széles körben ismertek az archiválásra
vonatkozó szabályaid. (Mennyi ideig tárolod a cikkeket?)
- Nyitottan, de azonnal vizsgáld meg a felhasználóidat érintő
panaszokat.
- Ügyelj rendszered egészségére!
- Gondold át, hogy milyen hosszan őrződ meg a rendszer
naplófile-jait, és a döntésed eredményét tedd közzé.
3.2.2 Levelezési listák
- A levelezési listák legyenek naprakészek, hogy elkerüld a
"bouncing mail" problémát. (Fordító megjegyzése: Ha nem
létező címek is szerepelnek a listában, akkor a hibaüzenet is
kimehet (szoftvertől függően) a listára, újabb hibát generálva. Ez
így mehet egészen addig, amíg valaki ki nem törli ezt a
címet.)
- Segíts a listatulajdonosoknak a problémák megoldásában
- Informáld a listatulajdonosokat a tervezett
rendszerkarbantartásokról és leállásokról.
- Legyen minden listához "-request" alias az iratkozási
és adminisztrációs levelekhez.
- A mail gateway-eid működjenek simán.
3.2.3 Usenet
- Tedd közzé, hogy milyen feed-et kapsz. Ha ez nem teljes, lehet,
hogy lesz, aki tudni szeretné, hogy miért nem.
- Rengeteg féle hírolvasó szoftver van, és ezek hibájáért lehet,
hogy a News Server-t fogják hibáztatni.
- Tiszteld és teljesítsd azonnal a felhasználóid saját cikkük
vagy más helytelen (pl. lánclevél) törlésére vonatkozó kérését.
(Fordító megjegyzése: Hallgass a józan észre. Nem arra gondolunk,
hogy egyes embereket zavaró cikkeket törölj ki, hanem a széles
körben elfogadott szabályokkal ellentétesekre, amelyek leggyakoribb
esetei a sok csoportra kiterjedő hirdetések és a lánc
levelek.)
- Legyenek "Usenet", "Netnews",
"News" alias-aid, és gondoskodj arról, hogy valaki
olvassa az ide érkező leveleket.
3.3 Iránymutató moderátoroknak
3.3.1 Általános útmutató
- Gondoskodj arról, hogy a Gyakran Ismételt Kérdések válaszai
(GYIK ill. FAQ) rendszeres időközönként postázásra kerüljenek.
Szerepeljen ebben egy útmutató a cikkekről/üzenetekről. Ha nem te
vagy a GYIK fenntartója, akkor gondoskodj arról, hogy ő(k)
belevegyé(k) ezeket abba.
- Legyen egy jó üdvözlő (welcome) file-od, amiben információk
vannak a fel/leiratkozásról. (Fordító megjegyzése: És ezt persze
küldd is el minden feliratkozó felhasználónak. Ez a pont csak
levelezési listákra érvényes.)
- A hírcsoportok célját (charter) iránymutatásait rendszeresen
kell postázni.
- A hírcsoportok/levelezési listák legyenek naprakészek. Alakíts
ki egy menetrendet az üzenetek postázására. Legyen helyettesed, ha
szabadságra mégy vagy más egyéb miatt nem tudsz Net-hez jutni.
4.0 Információs szolgáltatások
(Gopher, Wais, WWW, ftp, telnet)
Az elmúlt években robbanásszerűen nőtt a Hálózat néhány új
szolgáltatás nyomán. Gopher, Wais, World Wide Web (WWW), Multi User
Dimensions (MUD), ez utóbbi objektumorientált verziója (MOO) a
legfontosabbak. Noha az információlelés lehetősége robbanásszerűen
terjed, a "Vevő védd magad" (Caveat Emptor) elv érvényben
marad. Ezekről részletesebben a válogatott bibliográfiánk
[14,28]-as számú anyagaiban olvashatsz. (Fordító megjegyzése:
Érdekes lehet még az IRC is. Ez a Caveat Emptor arra akart
vonatkozni, hogy nem muszáj mindenbe pénzt/erőfeszítést stb.
beleölni, ami elsőre szépnek látszik.)
4.1 Iránymutató felhasználóknak
4.1.1 Általános útmutató
- Ne feledd, hogy minden szolgáltatás valakié. Aki fizeti a
számlát, az szabja meg az adott szolgáltatásra vonatkozó
szabályokat is. Az információ lehet ingyen, de az is lehet, hogy
nem ingyenes - ennek jó, ha utánanézel.
- Ha egy szolgáltatással probléma akad, akkor először mindig a
saját portádon kell körülnézni. Ellenőrizd (vagy ellenőriztesd) a
file-, szoftver-, és hálózati beállításokat stb. Mindenképpen tedd
ezt meg, mielőtt arra gondolsz, hogy a szolgáltató oldalán van a
hiba és/vagy a szolgáltatót hibáztatnád érte.
- Vannak ugyan konvenciók a használt filetípusokra, de ne építs
arra, hogy ezeket mindig betartják. Például egy ".doc"
file nem feltétlenül Word file.
- Maguk a szolgáltatások is követnek bizonyos konvenciókat, mint
a www.xyz.com. Miközben ezek ismerete hasznos, de megint csak nem
bölcs erre építeni.
- Ismerd a saját rendszeredben a file nevek használatát.
- Ismerned kell egy-egy szolgáltatás speciális információközlő
konvencióit. Az FTP site-ok legtöbbjén találsz valahol a hierarchia
tetején egy README file-t, ami a rendelkezésre álló file-okról
szól. Viszont nem feltételezheted azt, hogy ezek pontosak és/vagy
naprakészek.
- Egyáltalán, SEMMILYEN információról NE tételezd fel hogy pontos
vagy naprakész. Az új technológiák lehetővé teszik bárkinek, hogy
publikáljon, de az ezzel járó felelősséget még nem tanulta meg
mindenki.
- Tudod már, de fontossága miatt megismételjük: hacsak nem
használsz titkosító és eredetiséget biztosító programokat,
bármilyen információ amit az Interneten továbbítasz "kint van
a hidegen". Aki akarja, megszerezheti, vagy
megváltoztathatja.
- Minthogy az Internet világméretű, találhatsz olyan információs
szolgáltatást, amely gyökeresen eltérő kultúr- és szokáskörből
ered. Amit te bántónak érzel, az abban a kultúrkörben teljesen
elfogadott lehet. Maradj nyílt a világ felé.
- Ha egy népszerű site-ról szeretnél információt, akkor nézzd
meg, nincs-e egy lista a mirror site-okról. Ha van ilyen, és ott
van hozzád közelebbi mirror, használd azt.
- Ne használd más FTP site-ját arra, hogy egy (konkrét) harmadik
személynek szánt file-t helyezz el ott. Ezt egyszerűen
szemetelésnek tartják, és általában nem elfogadott
viselkedésforma.
- Ha problémád támad egy site-al, és oda fordulsz segítségért,
minél több információt adjál meg a probléma körülményeiről. Ezzel
nekik is segítesz, hogy lokalizálhassák a hibát.
- Ha te magad is szeretnél valamilyen információs szolgáltatást
indítani, mint például egy homepage, akkor szokás szerint fordulj a
helyi rendszergazdához, hogy megismerd az idevonatkozó helyi
szabályokat.
- Ha van rá módod, akkor kíméld a népszerű site-okat, segítsd
elosztani a terhelést, és csúcsidőn kívül lépjél be. (Fordító
megjegyzése: A világhálón valahol mindig csúcsidő van...)
4.1.2 Útmutató Valósidejű Interaktív Szolgáltatásokhoz (MUD-ok,
MOO-k, IRC)
- Akárcsak más rendszereknél, itt is bölcs dolog csak figyelni
egy kicsit, hogy a csoport kultúrájához szokhassál.
- Egyáltalán nem szükséges mindenkit személyesen üdvözölni egy
csatornán ill. szobában. Egy szimpla Hello vagy hasonló köszöntés
bőven elég. NEM elfogadott viselkedés, ha a szoftvered
automatikáját arra használod, hogy mindenkit üdvözöljön.
- Figyelmeztesd a résztvevőket ha nagyobb mennyiségű információt
szeretnél velük megosztani. Ha mindenki egyetért vele, akkor mehet.
E nélkül azonban súlyos udvariatlanság ilyesmit csinálni - akárcsak
levélben.
- Ne tételezd fel, hogy ismeretlen emberek beszélni akarnak
veled. Ha kényszerítve érzed magad arra, hogy személyes üzenetet
küldjél egy ismeretlennek, akkor készülj fel arra, hogy éppen
elfoglalt lehet vagy egészen egyszerűen nem akar veled
beszélgetni.
- Tiszteld az adott csoport szokásait. Nézz körül bemutatkozó
anyagokért. Ezek egy ftp site-on is lehetnek.
- Ha valaki becenevet, alias-t, pszeudonevet vagy hasonlót
használ, akkor tiszteld az anonimitáshoz való jogát. Még ha esetleg
jóbarátok is vagytok, akkor is udvariasabb ezt a becenevet
használni. Egyáltalán ne használd a valódi nevét on-line engedély
nélkül.
4.2 Iránymutató adminisztrátoroknak
4.2.1 Általános útmutató
- Legyen tiszta mindenki számára, hogy mi másolható és mi
nem.
- Ismertesd, hogy az adott site-on ill. szervezetnél milyen
anyagok állnak rendelkezésre. Az általános irányelvek legyenek
világosak.
- Az információk, külösen a README-k, legyenek naprakészek. A
README-ket sima ASCII file-ként szolgáltasd. (Fordító megjegyzése:
Ha a README-k és a FAQ-k nagyon elütnek a valóságtól, akkor
rengeteg egyforma kérdést fogsz kapni, amelyek pontosítást várnak.
Jobb ezt megelőzni.)
- Ha tudsz készíteni egy listát a mirror-jaidról, akkor tedd azt
közzé. Mellékeljél egy mirror-okra vonatkozó szerzői jogi
dokumentumot. Ha ismered az update menetrendjüket, azt is célszerű
közzétenni.
- Gondoskodj arról, hogy a népszerű (és nagymennyiségű)
információnak elegendő sávszélesség jusson.
- Használd a filenév konvenciókat: .txt ascii szövegnek; .html
vagy .htm HTML-nek; .ps Postscript-nek; .pdf Portable Document
Format-nek; .sgml vagy .sgm SGML-nek; .exe nem-Unix végrehajtható
file-oknak stb.
- Letöltésre szánt file-ok nevének első nyolc karakterét próbáld
meg különbözővé tenni. (Fordító megjegyzése: Lesznek (lehet, nem
kevesen), akik DOS alól kívánják használni rendszeredet. Ez a
rendszer csak 8 karaktert képes megkülönböztetni a file
nevében.)
- Amikor információt szolgáltatsz, akkor legyen abban valami
egyedi. Kerüld el az olyan szolgáltatás indítását, ami csak más
szolgáltatókra mutat. (Fordító megjegyzése: Olyan homepage-ek amik
csak linkekből állnak, általában értelmetlenek. Ezeket egy
keresőgép legtöbbször ki tudja váltani. )
- Ne mutass más site-okra mielőtt engedélyt kérnél. (Fordító
megjegyzése: Ez mostanra kicsit elavult, de még mindig nem árthat
informálni a túloldalt)
- Vésd jól az eszedbe, hogy egy szolgáltatás nemcsak design-t és
megvalósítás-t jelent. Hanem karbantartást is.
- Az általad szolgáltatott anyagoknak meg kell felelniük a
támogató szervezet szabályainak.
- Teszteld alkalmazásaidat a szoftverek minél szélesebb
skálájával. Nem feltételezheted, hogy minden oké, ha csak egy
klienssel ellenőriztél. Viszont fel kell tételezned, hogy lesz, aki
egyszerűbb lehetőségekkel és klienssel rendelkezik csak - tehát ne
tervezd olyanra a szolgáltatásodat, hogy csak grafikus terminálról
(GUI) lehessen használni.
- Legyen egységes nézőpontja és külleme az információdnak.
- Az exportkorlátozások mások és mások minden országban. Ismerned
kell ezek következményeit is, ha szolgáltatni akarsz.
- Mondd el a felhasználóidnak, hogy mit akarsz tenni a tőlük
összegyűjtött információval, mint pl. a WWW-ről adott véleményük.
Figyelmeztetned kell az embereket, ha közzé akarsz tenni ebből
bármit, akárcsak passzívan, a többi felhasználó számára
láthatóan.
- A felhasználói információ szolgáltatásokra (mint pl. egy
homepage) vonatkozó szabályaid legyenek ismertek!
5.0 Válogatott bibliográfia
Ez a dokumentum nagyobbrészt ezeken a műveken alapul. Ami konkrétan
ezekben a művekben nem található meg, az az IETF-RUN munkacsoport
tapasztalatán alapul.
- Angell, D., and B. Heslop, "The Elements of E-mail
Style", New York: Addison-Wesley, 1994.
- "Answers to Frequently Asked Questions about
Usenet"
Original author: jerry@eagle.UUCP (Jerry Schwarz)
Maintained by: netannounce@deshaw.com (Mark Moraes)
Archive-name: usenet-faq/part1
- Cerf, V., "Guidelines for Conduct on and Use of
Internet",
http://www.isoc.org/proceedings/conduct/cerf-Aug-draft.html
- Dern, D., "The Internet Guide for New Users", New
York:McGraw-Hill, 1994.
- "Emily Postnews Answers Your Questions on
Netiquette"
Original author: brad@looking.on.ca (Brad Templeton)
Maintained by: netannounce@deshaw.com (Mark Moraes)
Archive-name: emily-postnews/part1
- Gaffin, A., "Everybody's Guide to the Internet",
Cambridge, Mass., MIT Press, 1994.
- "Guidelines for Responsible Use of the Internet" from
the US house of Representatives gopher,
gopher.house.gov:70/OF-1:208:Internet%20Etiquette
- How to find the right place to post (FAQ)by
buglady@bronze.lcs.mit.edu (Aliza R. Panitz)
Archive-name: finding-groups/general
- Hambridge, S., and J. Sedayao, "Horses and Barn Doors:
Evolution of Corporate Guidelines for Internet Usage", LISA
VII, Usenix, November 1-5, 1993, pp. 9-16.
ftp://ftp.intel.com/pub/papers/horses.ps or
ftp://ftp.intel.com/pub/papers/horses.ascii
- Heslop, B., and D. Angell, "The Instant Internet guide:
Hands-on Global Networking", Reading, Mass., Addison-Wesley,
1994.
- Horwitz, S., "Internet Etiquette Tips",
ftp://ftp.temple.edu/pub/info/help-net/netiquette.infohn
- Internet Activities Board, "Ethics and the Internet",
RFC 1087, IAB, January 1989.
ftp://ds.internic.net/rfc/rfc1087.txt
- Kehoe, B., "Zen and the Art of the Internet: A
Beginner's Guide", a Netikett info található szétszórva a
műben. 3rd ed. Englewood Cliffs, NJ., Prentice-Hall, 1994.
- Kochmer, J., "Internet Passport: NorthWestNet's Guide
to our World Online", 4th ed. Bellevue, Wash., NorthWestNet,
Northwest Academic Computing Consortium, 1993.
- Krol, Ed, "The Whole Internet: User's Guide and
Catalog", Sebastopol, CA, O'Reilly & Associates,
1992.
- Lane, E. and C. Summerhill, "Internet Primer for
Information Professionals: a basic guide to Internet networking
technology", Westport, CT, Meckler, 1993.
- LaQuey, T., and J. Ryer, "The Internet Companion",
Chapter 3 "Communicating with People", pp 41-74. Reading,
MA, Addison-Wesley, 1993.
- Mandel, T., "Surfing the Wild Internet", SRI
International Business Intelligence Program, Scan No. 2109. March,
1993.
gopher://gopher.well.sf.ca.us/00/Communications/surf-wild
- Martin, J., "There's Gold in them thar Networks! or
Searching for Treasure in all the Wrong Places", FYI 10, RFC
1402, January 1993.
ftp://ds.internic.net/rfc/rfc1402.txt
- Pioch, N., "A Short IRC Primer", Text conversion by
Owe Rasmussen. Edition 1.1b, February 28, 1993.
http://www.kei.com/irc/IRCprimer1.1.txt
- Polly, J., "Surfing the Internet: an Introduction",
Version 2.0.3. Revised May 15, 1993.
gopher://nysernet.org/00/ftp%20archives/pub/resources/guides/surfing.2.0.3.txt
ftp://ftp.nysernet.org/pub/resources/guides/surfing.2.0.3.txt
- "A Primer on How to Work With the Usenet
Community"
Original author: chuq@apple.com (Chuq Von Rospach)
Maintained by: netannounce@deshaw.com (Mark Moraes)
Archive-name: usenet-primer/part1
- Rinaldi, A., "The Net: User Guidelines and
Netiquette", September 3, 1992.
http://www.fau.edu/rinaldi/net/index.htm
- "Rules for posting to Usenet"
Original author: spaf@cs.purdue.edu (Gene Spafford)
Maintained by: netannounce@deshaw.com (Mark Moraes)
Archive-name: posting-rules/part1
- Shea, V., "Netiquette", San Francisco: Albion Books,
1994?.
- Strangelove, M., with A. Bosley, "How to Advertise on the
Internet", ISSN 1201-0758.
- Tenant, R., "Internet Basics", ERIC Clearinghouse of
Information Resources, EDO-IR-92-7. September, 1992.
gopher://nic.merit.edu:7043/00/introducing.the.internet/internet.basics.eric-digest
gopher://vega.lib.ncsu.edu/00/library/reference/guides/tennet
- Wiggins, R., "The Internet for everyone: a guide for users
and providers", New York, McGraw-Hill, 1995.
6.0 Biztonsági meggondolások
Ebben a dokumentumban nem tárgyalunk biztonsági témákat.
7.0 A szerző címe
Intel Corporation
2880 Northwestern Parkway
SC3-15
Santa Clara, CA 95052
Phone: 408-765-2931
Fax: 408-765-3679
EMail:
sallyh@ludwig.sc.intel.com
A fordító címe
Négyesi Károly
Budapest
P.f.503
1462
Email:
chx@cs.elte.hu
Köszönetet mondok a javításokért mindenkinek, de elsősorban
a következőknek: Varga Ákos Endre (Hamster), Liling Zoltán, Kiss
Gábor, Márton Ádám.